Emmarquem
la nostra actuació dins de la teoria humanista, gestàltica i sistèmica. Entenem
que el subjecte s’avalua com a part d’un sistema més ampli, de forma que els
problemes que s’hi produeixen s’interpretaran dins del context en el qual tenen
lloc. Adoptant una actitud d'acompanyament cap a la persona, en la manifestació
de les seves necessitats i la cerca de les seves pròpies solucions, en el
necessari esclariment de situacions inacabades o vistes de forma insuficient.
La nostra intervenció terapèutica es basa fonamentalment en la vivència del
moment present, fent que el jove vagi responsabilitzant-se sobre la seva forma
de viure i d’actuar, fent que sigui conscient envers el que l’envolta i sobre
com li influencia a ell mateix. Tenint en compte els aspecte emocionals,
mentals i corporals, facilitant la connexió entre aquestes vessants. Ajudant a
potenciar que la persona trobi els seus propis recursos per tal de millorar i
responsabilitzant-se d’ell mateix i de la seva vida.
Segons
Moreno y Deval (2004), en la nostra societat el trànsit cap a l’adolescència
resulta cada vegada més incert, de tal manera que el jove es mou entre pensar
que té davant seu immenses possibilitats, i que no en té cap de real, ni
tangible. Són tantes les possibilitats que oferim als joves; des de gaudir,
distreure’s, triomfar, ser popular, tenir riquesa.... que moltes vegades els
resulta difícil escollir. A més a més,
el pas de l’adolescència a l’edat adulta s’ha anat fent cada cop més
llarg en el temps, més complexa i difícil, al temps que la societat no ofereix
els recursos necessaris per facilitar aquest trànsit. Això converteix els
adolescents en sers contradictoris, que se senten molt competents i capaços,
però al mateix temps són conscients de que segueixen sent dependents i de que
la autonomia econòmica es veu com una meta incerta, en l’horitzó de la seva vida.
Se senten prepotents i impotents al mateix temps. Aquesta prepotència s’associa
amb el no respecte cap a l’adult, o la figura d’autoritat i la impotència, amb
la dificultat per adaptar-se a la societat dels adults.
La nostra intervenció està orientada en els següents àrees de treball:
Context individual: el primer
nivell del model ecològic, analitza els
factors biològics i de la història personal que influeixen en el comportament
d’una persona. En aquest nivell centrem la nostra intervenció en les
característiques individuals que poden agreujar o influir de forma directa en
la situació que viu el jove.
Context de les relacions: El segon nivell del model ecològic, indaga en la forma en que les
relacions més properes; grup d’iguals, parella i membres de la família,
influencien i determinen la forma d’afrontar les situacions i les seves
habilitats socials. Creiem important
enfocar la nostra intervenció apropant-nos a la realitat dels joves, creant
figures d’acompanyament que siguin properes, en les quals els joves se sentin
representats i siguin models adults de referència.
Context de la comunitat: el
tercer nivell analitza el context social on es contextualitzen les relacions
socials, com l’escola, el lloc de treball i el veïnat, buscant les
característiques que aquests àmbits poden ajudar o pertorbar la socialització
de l’adolescent. Poder analitzar quines oportunitats o deficiències té l’entorn
social on l’adolescent es mou i viu diàriament.
Context social: el quart i últim nivell analitza els factors socials més
generals, com són les normes culturals, educatives, socials i econòmiques.
Sabem que la societat influencia d’una forma molt forta en el comportament i en
les decisions dels joves. En temps actuals on hi ha una crisi de valors, on el
model de família està canviant; cal reforçar i construir espais socials on els
joves puguin compartir i expressar les seves incerteses i les seves inquietuds
i alhora siguin escoltats i rebin respostes a les seves preguntes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada